søndag, januar 20, 2008

Søndags-snacks

Jeg ble så inspirert av papirbrettingen i går, at jeg "gravde" fram en origamibok som stod nedstøvet innerst i bokhylla. Så mye det går an å brette i papir! Kopp, ulike dyr, esker, leker, dekorasjoner...
Her er min lille origami utstilling. En gul sommerfugl, en rosa trane, en blå svane og en grønnspettet hund med store ører som kan nikke på hodet. Hvor lang tid det tok? Sånn omtrent halve formiddagen, men jeg merket ikke at tiden gikk for jeg var så oppslukt av brettingen.

Så dro Mannen og jeg på tur, og kamera fikk være med. Til Skagen....? Neida, til Mostranda, Tjømes fineste badestrand! Mostranda er mitt sommer paradis, og et flott sted å oppleve naturen og dens krefter på til alle årstider. Lyst til å se flere bilder fra Mostranda? Kanskje ta en ferietur dit til sommeren? Klikk her.
Mostranda har hav på tre kanter, og sjøen vasker mot stranda og slår mot runde svaberg og rullestein. I dag kunne vi høre romlingen når rullesteiner ble rullet inn og ut av bølgene.
Det er krefter i havet!Vind i håret, vind som biter i kinnene og kryper som en kald iling inn under klærne, rumling og bulder fra bølgene som slår mot land, lukten av sjø og et skue uten like. Naturen byr på mange ulike sanseinntrykk på en gang :-) Gode inntrykk jeg kan ta frem igjen og kose meg med, og nesten kjenne det samme som dengang i virkeligheten; følelsene, lukten, lydene og synsinntrykkene. Flott at slike ting kan sette seg som evige spor på "harddisken" inne i hodet.

Det er de gode tingene vi oftest husker, og godt er det. Men ethvert paradis har sin slange, og "slangen" er alt det søppel vi mennesker kaster fra oss i havet...
Det er utrolig hva vi mennesker kan få oss til å kaste til havs! Fy, skam! Vi må slutte å tenke at: "Det lille der gjør vel ingenting" når vi slenger ting over bord. Hver minste lille ting spiller faktisk en rolle i den store sammenhengen. Vi mennesker forpester planeten vi lever på både i lufta, på landjorda og til havs. Det er på tide at vi skjerper oss, og hver og en tenker på hva vi kan gjøre "i det lille" for å begrense forurensningen og forsøplingen vi mennesker driver med i dag. Det må være en god tanke å ta med seg videre inn i 2008? Så lykke til med miljøprosjektene "i det lille" hver dag i løpet av året :-)

Det ble litt alvorlige tanker i dag, for det gjør sterkt inntrykk å finne et slikt berg av søppel. Et paradoks kan det være at for at vi skal få nydelige solnedganger må det være en viss forurensning i atmosfæren... I ettermiddag var det et vakkert skue på vesthimmelen når sola gikk ned. Naturen kan være en fabelaktig kunstner! Noen skyer og siste rest av sollys dannet fantastiske farger, nesten som noen hadde malt himmelen med akvarellfarger. Jeg var kjapp til å finne fram kamera og feste skuet til "filmen". Det pussige var at på nyhetene i kveld viste de bilder av det samme fenomenet, og jeg fikk vite at slike skyer heter perlemorskyer. Et vakkert navn på et flott skue, som lenge vil "leve" på min "harddisk" :-) Jeg lar vesthimmelens farger avslutte dagens blogg.





Natta :-)

Ingen kommentarer: