søndag, januar 20, 2008

Lørdagskos

Dagen begynte (som vanlig) med fersk lørdagsavis og en stor kopp varm te, og en bolle frokostblanding med yoghurt. Så nyter jeg roen før Mannen står opp, og tenker på hva denne dagen kan bringe med seg. En tur ut i solskinnet som dagen allerede har åpenbart? Noen praktiske gjøremål som må unnagjøres først? Kanskje litt hjernetrim?
Jeg liker å løse kryssord, og koser meg med lørdagskryssorden i lokalavisa. Samtidig får jeg jo trent de "små grå"... Mer trim for "de små grå" fant jeg i Bokhandelen: en boks med origami-prosjekter. Origami er japansk prpirbretting. Gjett om jeg har gledet meg lenge til å ha tid og ro til å finne ut hva denne boksen inneholder! Hokus, pokus...
Se så mye flotte farger! Masse spennende papir i flere størrelser og et stort mønsterark var inni boksen. Nå gjalt det bare å finne ut av hvordan jeg skulle brette papiret for å få til de ulike figurene. Tema for brettingen var figurer fra havet. Så var det bare å sette i gang...
Brette, brette, brette.. Hmm, er det slik? Eller sånn? Har jeg skjønt oppskriften riktig, tro? Håper jeg er på riktig vei... Klippe, klippe, klippe... Hva blir da dette, mon tro?
Aha! Det ble jo en hval... til sist. Med pustehullsdusj og greier. Så videre til neste prosjekt:
En rosa gullfisk..
...og en herlig grønn skilpadde som kravler sakte over bordplata :-)
Men så var det tid for en liten tur ut i finværet for å bytte ut innelufta i lungene med litt frisk vinteruteluft.
Ettermiddagssola gjennom trærne rett utenfor huset.
Og solstrålene som leker mellom trærne i skogen, når jeg gikk tur.
Solstrålene skinte som gull på skogbunnen. Rart jeg sier naturen gir påfyll for både kropp og sinn? Naturen er full av ting å undre seg over, fantasere og drømme om, og en god tur i skogen gir trim for kroppen.
På vei inn igjen matet jeg fuglene på fuglebrettet i hagen, og forsøkte å "fange" en av meisene med kameralinsa.
Hvis du ser bort fra den dårlige bildekvaliteten, kan du skimte en blåmeis til venstre på fuglebrettet, og en meis på meisebollen rett bortenfor. Gøy å få skogens fugler så nært innpå. Koser meg når jeg kan stå i vinduskarmen og se ut på livet rundt fuglebrettet. Her er kjøttmeiser, sinna blåmeiser, spettmeis, granmeis... en og annen dompap, hakkespetter og av og til stikker ekorn innom for å plyndre fuglebrettet. Rådyr har vi også hatt vandrende ved fuglebrette!
Naturen gir meg inspirasjon og kreative tanker som ofte blir til skapende prosjekter. Lind er et veldig mykt treslag, og er derfor lett å spikke i. En grein fra lindehekken spikket jeg til en fugl:
Fuglen fikk lov til å ha tilhold i en blomsterpotte i vinduskarmen, hvor den forhåpentligvis trives med utsikten.

Ingen kommentarer: