lørdag, april 30, 2011

Borte i tåka…

En dag jeg var på farten, var det skikkelig tåkete om morgenen. Jeg skulle til byen og kamera var med i sekken. Den gamle ubåtstasjonen var godt kamuflert i tåka.

ubåtstasjon

Båtsesongen er i gang, og bortover på brygga lå det flere båter. Her har de  ansatt en årvåken bryggvakt som er rask til å varsle om noen nærmer seg.speilbåt

speilbåt3

Det finnes mange rare navn på båter, og  navnet på denne båten synes jeg var noe for seg selv:

speilbåt2

Ikke helt i min gate, når du kaller båten for “Salongen II”.

Brygga speilet seg i vannet og jeg fikk en fornemmelse av en storby. En by med store broer, mye trafikk og industri. Rart hva synsinntrykk kan skape av tanker…

bryggac

 

bryggab

Når jeg var i byen måtte jeg svinge bortom byggeplassen på å kan man virkelig begynne å se at skipet tar form:

IMG_2101

oseberg1

Naglene til båten smis på gamlemåten, og den egendesignede snekkerbenken til kistemaker Oddleiv gir et historisk perpektiv på byggeprosessen.

oseberg7  oseberg6

En stokk skal kløyves og bli til bordganger. her er kiler slått i med slegge, for å få stokken til å dele seg:

oseberg12

Det brukes røslige trekiler i enden av stokken, og det er skikkelige krefter i sving når stokken knaker og braker når den begynner å dele seg:

oseberg14

oseberg15

Kanskje gir stokken like flott trevirke som dette:

oseberg16

Etter at stokken er delt må stykkene renhugges:

oseberg3

Her er en bordgang nesten klar med det som skal bli feste for spant. Imponerende at alt kun er hugget ut med øks!

oseberg4

Her ser du et eksempel på hvordan bordgangene festes til spantet med hvalbardesurringer:

oseberg9

Festehullene i bordgangen er boret ut for hånd med et skjebor laget av smeden. Hvalbardesurring, ull mellom bordgangene og nagler:

oseberg10

Her ligger egenproduserte tvinger klare til arbeidet med å holde bordgangene i rett posisjon:

oseberg8

Litt informasjon har kommet opp på byggeplassen:

oseberg18oseberg17

Jeg gleder meg til skipet blir ferdig! Vel… både og… for det betyr at da er min tid som vikingskipsbygger over. Men jeg er med i gruppa som skal vedlikeholde seilet, så arbeidsledig vil jeg nok ikke bli. Noen turer ut med skipet blir det, for skipet skal bli et bruksskip….gleder meg…

Jeg “danser” videre inn i våren som klovnen på brygga.

oseberg19

navneskilt

Ingen kommentarer: