En dag jeg var på farten, var det skikkelig tåkete om morgenen. Jeg skulle til byen og kamera var med i sekken. Den gamle ubåtstasjonen var godt kamuflert i tåka.
Båtsesongen er i gang, og bortover på brygga lå det flere båter. Her har de ansatt en årvåken bryggvakt som er rask til å varsle om noen nærmer seg.
Det finnes mange rare navn på båter, og navnet på denne båten synes jeg var noe for seg selv:
Ikke helt i min gate, når du kaller båten for “Salongen II”.
Brygga speilet seg i vannet og jeg fikk en fornemmelse av en storby. En by med store broer, mye trafikk og industri. Rart hva synsinntrykk kan skape av tanker…
Når jeg var i byen måtte jeg svinge bortom byggeplassen på å kan man virkelig begynne å se at skipet tar form:
Naglene til båten smis på gamlemåten, og den egendesignede snekkerbenken til kistemaker Oddleiv gir et historisk perpektiv på byggeprosessen.
En stokk skal kløyves og bli til bordganger. her er kiler slått i med slegge, for å få stokken til å dele seg:
Det brukes røslige trekiler i enden av stokken, og det er skikkelige krefter i sving når stokken knaker og braker når den begynner å dele seg:
Kanskje gir stokken like flott trevirke som dette:
Etter at stokken er delt må stykkene renhugges:
Her er en bordgang nesten klar med det som skal bli feste for spant. Imponerende at alt kun er hugget ut med øks!
Her ser du et eksempel på hvordan bordgangene festes til spantet med hvalbardesurringer:
Festehullene i bordgangen er boret ut for hånd med et skjebor laget av smeden. Hvalbardesurring, ull mellom bordgangene og nagler:
Her ligger egenproduserte tvinger klare til arbeidet med å holde bordgangene i rett posisjon:
Litt informasjon har kommet opp på byggeplassen:
Jeg gleder meg til skipet blir ferdig! Vel… både og… for det betyr at da er min tid som vikingskipsbygger over. Men jeg er med i gruppa som skal vedlikeholde seilet, så arbeidsledig vil jeg nok ikke bli. Noen turer ut med skipet blir det, for skipet skal bli et bruksskip….gleder meg…
Jeg “danser” videre inn i våren som klovnen på brygga.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar