søndag, november 07, 2010

sjøoverskrift

Jeg elsker å være ute på tur! Smilefjes

Jeg er spesielt glad i turer langs sjøen, gjerne på Tjøme og Hvasser, der jeg har ferdes siden jeg var liten. Mange gode minner finnes der ute,fra barne-, ungdoms,- og voksenlivet. Jeg oppdager stadig nye steder som gir meg gode opplevelser og blir til nye, gode minner.

Det å være meg på tur er en ny erfaring. Rart å ikke ha noen å dele turopplevelsene med, underveis og etterpå. Så har du lyst til å være med på tur, er det bare å si fra:- ). Det er ikke helt det samme å tenne bål og lage mat når man bare er en, men jeg drar på tur med mat, bålrekvisita, godt drikke…. og koser meg!

sjøtur7

Dette er drømmestedet!

Hadde jeg kunnet bygge og bo her, hadde jeg blitt her for resten av livet. Utsikten er fantastisk i alle himmelretninger og sjøen strekker seg ut i syd, vest og nord. Her får jeg ro i sjela, kjenner livsglede og frihet. Jeg kjenner at jeg er til… Jeg lever…

sjøturispotlighten

Med fokus på å bare være tilstede her og nå, kan jeg si at jeg har det godt  i solskinnet. Sekken var pakket med mye godt, bålet tent i bålpanne og maten smakte fortreffelig rett fra bålet. Varmen fra bålet gjorde godt, og røyklukta tok jeg med hjem som et godt minne etter en fin tur.

sjøtur4

Inntrykk ble festet til kameralinsa..

sjøtur5

Skarven var på fangst, og måtte opp på svaberget og tørke fjærene før den kunne jakte videre. Det var ganske store fisk den fikk fanget.

sjøtur3

sjøtur2

Moutmarka på Tjøme er et av favorittområdene,og her har jeg ferdes siden jeg var 2 år. Hyttebygging, lek, turer, fisking og steinsanking….

sjøtursmil1 sjøtursmil2

Fant denne lille blide fyren i rullesteinene. Kan ikke la være å bli glad. Tror det er en ordentlig sjarmør. Bare se på det underfundige smilet og glimtet i øynene. Tror du det er som med frosken? Kanskje hvis jeg kysser ham så blir han en prins? (Ærlig talt, Beate. Skjerp deg. Tror du kanskje har vært litt for lenge alene nå, eller?Å se sjarmører i stein er vel ikke helt normalt….? – Hei, jeg har det urmerket takk! Barnslig har jeg alltid vært, og fantasien er god å ha i blant.)

Jag drar videre på tur og treffer to gode venner, Unni og Morten. Det ble solnedgangstur til toppen av Vardås. Herlig utsikt mor sydøst.

solnedgang

Vardås har vært militært område, og deler av området har tidligere vært sperret for allmennheten. Nå er gjerder fjernet, og området ryddet og tilgjengelig for alle. Noe militært er det igjen…

solnedgang1

Utsikten sydover. Ser du got etter kan du se helt ut til Færder fyr til venstre i bildet.

solnedgang3

Sydøstover utover Oslofjorden, med Oserød skole i forgrunnen.

solnedgang4

Utsikt mot vest med Meum, og Stangeby med drivhusene til Freberg der nede.

solnedgang5

Vil du vise andre at du har vært her, kan du skrive deg inn i turistforeningens bok som ligger i en postkasse på toppen. Vardås inngår i turserien til de høyeste toppene i Vestfold. Det er mange navn i boka…

solnedgang6

Så dukket sola ned under horisonten og farget himmelen i fantastsiske nyanser:

solnedgang7

solnedgang8

solnedgang9

Jeg vandret hjem, fornøyd og blid etter en super dag. Jeg ønsker meg mange slike framover:- ). Jeg må bare bekjempe den berømmelige dørstokkmila noen ganger… Jeg vet jo at jeg koser meg når jeg er på tur, og at den gode turfølelsen sitter igjen lenge.

God turSmilefjesnavneskilt

Ingen kommentarer: