søndag, november 07, 2010

solskinn

I dag våknet jeg med sola strømmende inn av vinduene i stua klokka 8. Å hvilken dag for en tur… Ikke før hadde jeg tenkt tanken, før telefonen ringte. _Lyst til å bli med på tur til Tjøme? – Ja, takk, veldig gjerne, svarte jeg med smil i røsten.  Turen gikk til Grevik, og med i sekken var kamera, niste og varm kakao. Sjåfør og turfølge ble mamma og pappa.

Strålende klarvær og bare en liten nordatrekk gjorde turen flott.

IMG_1699

Utsikt helt til Færder fyr ytterst i Oslofjorden.

IMG_1701

Vi skulle plukke slåper. Her var flotte, store slåpebær. Hva slåpebærene skal bli? Hmm… jeg rekker vel kanskje akkurat å få ferdig slåpelikør til jul…. Bærene får et par dager i frysern før jeg lager likør av dem. Og så er det bare å vente….

IMG_1707 IMG_1703

Slåpe er en busk som vokser langst kysten. Den blomstrer på bar kvist om våren med massevis av hvite, små blomster. Buskene har skikkelige tagger, og stikker litt. Bærene kommer sent på høsten, og skal du lage likør av dem, bør de ha fått en frostnatt eller to på seg. Dette fordi bærene har så hardt skall, og dette skallet blir mykere etter frost. Da “safter” bærene seg bedre.

 

Uten mat og drikke… og så videre. Vi rastet i solveggen på fiskebrygga på Verdens Ende. Herlig å kjenne sola varmeSmilefjes

IMG_1709

Smilefjesnavneskilt

Ingen kommentarer: