søndag, mars 28, 2010

bakgrunnsoverskrift 

Påskeferien kan tilbringes på mange ulike måter. Det er skapt en myte om at alle drar til fjells i påsken, og nyter sola i hytteveggen, men sannheten for dagens påskeferiefolk er at flertallet faktisk tilbringer påsken hjemme. Her kan tida benyttes til å lade opp “hverdagsbatteriene”, kanskje få unna  noe hagearbeid og forefallent arbeid man ikke har fått gjort, og til å være på tur i nærmiljøet og kose seg sammen med gode vennner.

Røde Kors her i Tønsberg har laget sin egen variant av fjellvettreglene, og jeg vil dele disse med flere der ute, for jeg synes at reglene har “noe godt på hjertet” og er laget med alvor og  glimt i øyet.

Byvettreglene:

  1. Legg ofte ut på bytur – også uten trening. Det er mye uoppdaget rundt deg.
  2. Meld fra hvor du går, og spør om noen vil bli med. Mange blir spurt alt for sjelden.
  3.   Følg  med på været og værmeldingene. Tipass aktiviteten etter forholdene.
  4. Utforsk byen og alt den har å by på, men vær rustet mot skuffelser og tilbakeslag. Ikke alt kan lykkes hver gang!
  5. Lytt til erfarne byfolk. Alle setter pris på å dele erfaringer og kunnskap med andre.
  6. Bruk ditt indre kart og kompass – og legg merke til mennesker rundt deg. Er det noen runddt deg som går alene, eller som bærer litt for tungt?
  7. Gå ikke alene for lenge.
  8. Oppsøk en venn i tide. Det er en skam å snu ryggen til.
  9. Spar på kreftene, men ikke gledene.

Min påske i år blir utradisjonell for meg på flere måter. Jeg skal ikke til fjells og ikke til skogs på hytte heller. Det blir “hjemmepåske”.  Jeg har jobbet, og nå står leiligheten på hodet for jeg forbereder flytting. Det er pappesker overalt, noen ferdig pakket og noen som ennå venter på å fylles med alskens rart jeg har. Jeg overraskes stadig over ting og tang jeg har, og hvor mye av dette som jeg kanskje ikke trenger en gang! Vel, nå blir det skikkelig opprydning. Det kan være en fordel at det tross alt ikke er så lenge siden jeg flyttet sist gang.   

Jeg har lagt inn i påskeplanene at det skal bli tid for noen gode turer med mat og ved i sekken, at jeg skal besøke noen venner og ellers tilbringe tiden med en god bok, litt kryssord eller sudoku, og kanskje begynne på et nytt kreativt prosjekt.   Det kan bli en bytur med en varm kopp kakao eller te på brygga? Eller en tur opp på Slottsfjellet?  Er det måneskinn og stjerneklart skal jeg ut på måneskinnstur. Du er hjertelig velkommen til å bli med :-)

IMG_0723    Tønsbergs landemerke nr 1, Slottsfjellet tar seg godt ut i nattemørket. På en sen bytur kan man også finne fine fotomotiver :-)

slottsfjellettre                             Jeg ønsker alle en god påske med solrike dager og klare  måneskinnsnetter :-)

navneskilt

Ingen kommentarer: