tirsdag, oktober 02, 2007

Oktober - den rosa måneden


Oktober er den "Rosa måneden".Da har Kreftforeningen og Foreningen for Brystkreftopererte fokus på brystkreft gjennom aksjonen "Rosa sløyfe". Jeg skriver om dette i bloggen min, fordi jeg selv har hatt brystkreft. Det er tøft å få en kreftdiagnose, gå igjennom operasjon og strålebehandling, og bare finne seg i alt som skjer med en selv og kroppen i en slik fase av livet. Og ikke bare er det tøft for meg, men også alle rundt meg, som familie og venner.Det gjør noe med en som menneske... Det er noen år siden jeg hadde brystkreft, og er glad for å bli fulgt opp jevnlig med mammografi. Spenningen er likevel stor hver gang timen til den årlige mammografikontrollen dumper ned i postkassa. Nervene slår litt krøll på seg da... Jeg var sist til kontroll 1.10. En iskald klump bredte seg i magen da de etter røngten ropte meg inn igjen til ultralyd! Hva nå? Men røngtenlegen sa alt så bra ut, så da stoler jeg på det:-) Endelig bekreftelse får jeg fra behandlende lege på telefon i morgen...... Når livets veier blir litt kronglete er det godt å ha mennesker rundt seg som en kan dele gleder og sorger med, og som vet hva man snakker om uten at man må bruke så mange ord. Den nære familien har vært uvurderlig! Jeg har også funnet gode, freske, glade jenter/damer i alle aldre i Foreningen For Brystkreftopererte i Vestfold, og her kan det meste "luftes". I disse dager er GreteBergsholm (leder i foreningen) og foreningen i gang med årets rosa sløyfeaksjon. De har fått hengt opp en gedigen rosa sløyfe på en av bygningene på torget!
Tenk rosa nå i Oktober! Nå er det en gyllen anledning for deg til å få vite hvordan du kan ta vare på deg selv og puppene dine! Iformasjonen finnes. Bli kjent med egen kropp, lær deg hvordan du undersøker brystene riktig, vær bevisst på forandringer og sist men ikke minst: ta kontakt med lege når du mistenker/oppdager endringer. Husk at det er du som er ekspert på egen kropp!


Oktoberrosa 2007
Merete (storesøster min) har i år også dratt i gang Oktoberrosa! Hun samarbeider med to andre jenter også, Elisabeth Augusta og Siw. Hva Oktoberrosa er? En nettauksjon på Qxl.no hvor du kan gå inn og by på produkter laget av flinke damer rundt i hele landet! Det er smykker, strikkede ting, tovete saker, malerier, quilts, søm og masse FLOTTE ting. Gå inn på http://www.oktoberrosa.com/ og se alt det flotte som ligger i http://oktoberrosa-bloggen.blogspot.com/ :-) Auksjonen starter 3.10 på Qxl og varer til 7.10. Pengene som kommer inn går i sin helhet, uavkortet rett til Foreningen For Brystkreftopererte, og vil komme mange kvinner i Norge tilgode. Jeg er så glad for at det finnes sånne jenter som Merete og co, som drar i gang en slik aksjon bare ut fra idealisme, og for alle de herlige damene rundt i landet som har bidratt med egenproduserte saker og ting!

Jeg har lagt ut tre smykker på auksjonen, og håper de vil bidra til en god auksjon:










Rosa sløyfe 2007
Kreftforeningen har i år laget en kunstkalender. Fotograf Lasse Berre og billedkunstner Kristine Mauland har fotografert, intervjuet og laget malerier av 12 damer som har/har hatt brystkreft.






Damen som hadde ideen til kalenderen; BettyJohnsen, kan du se på bildet til venstre. Hun er damen i svart jakke med rosa sløyfer på :-) Betty er januarpiken i kalenderen. En stor takk til Betty som står på så aktivt og gir brystkreftsaken et ansikt. Du kan lese mer om Betty i bloggen hennes: http://betty42.blogspot.com/





Kreftforeningen selger rosa sløyfer, rosa armbånd, paraplyer, skjerf m.m i oktober. Enkelte vareprodusenter selger spesielle produkter hvor visse prosenter av salget går til Rosa sløyfeaksjonen, se http://www.kreftforeningen.no/stoett_kreftsaken/aksjoner_og_kampanjer/rosa_sloyfe/ og finn headingen sponsorer.


Søster'n min - er verdens beste!
Merete har vært og er en av de viktigste personen i livet mitt.
Vi deler livets gleder og sorger. Hun er alltid hundre prosent tilstede for meg, og støtter meg når livet er tungt og ting butter. Hun lar meg være en del av hennes liv.
Takk, søstern :-)

Lyst til å lese mer om verdens beste søster:
http://mreteveian.blogspot.com/






Håper dere alle der ute har noen rundt dere som er tilstede for dere.
Nyt høstdagen....En ny dag i resten av livet....


Beate





























http://www.blogger.com/
















































































































































































































































































































































2 kommentarer:

Elisabeth Augusta sa...

Så fint skrevet Beate.

merete sa...

Her var det mye flott!
Har lest en tur før i dag, men måtte tilbake før jeg fikk somlet meg til å legge inn en kommentar...
*klem*