søndag, mars 27, 2011

Konkurranse er moro

Jeg har hatt to tekstile, quiltede arbeider med på konkurranse og utstilling i Tromsø.utstillingsbilde

Utstillingen var i regi av NQF, Norsk Qulilteforbund. Sirkelen skulle være mellom 20 og 30 cm i diameter, bestå av fargene svart og hvitt og inntil 30 % grønt. Tema var “Circles of friends”. Min sirkel var en av 12 som skal til den europeiske quiltefestivalen i Birmingham til høsten! Jippi!

 

utstilling4

Det andre tekstilarbeidet var til konkurransen “Suppe på en spiker”. Det skulle måle 30 x 220 cm. Valg av tekstiler, farger og materiale var valgfritt. Jeg har kun brukt restebiter av gamle brudekjoler, skjorter, underskjørt, deler av et blomstrete skjerf, deler av en helsetrøye og “bildene” er fra en gammel T-skjorte. Jeg har brukt gammel bordpynt, en blomst fra bestemors loft, noen gamle knapper, en bruskork fra 80-tallet, rester av ulike  blonder, noen gardinrester, tre skiver fra verktøykassa. Baksiden er deler av mormors gamle stuegardin. Jeg hadde det veldig moro da jeg sydde bildet, og jobber på en fri måte: Jeg vet ikke fra starten av hvordan bildet skal bli. Jeg har noen løse ideer oppe i hodet og begynner å sy ut fra disse. De blir til deler av bildet som jeg så syr sammen eller kutter opp igjen og syr sammen på nytt. Også blir det en helhet til slutt. Jeg klarer ikke jobbe ut fra et bestemt mønster der alle delene skal være like store og bestå av mange like deler, og der resultatet bare kan være slik eller sånn. Jeg må ha med leken, gleden og skapertrangen i en prosess der ting kan endres underveis og der målet ikke er gitt på forhånd. Mitt ‘suppe på en spiker prosjekt’ gikk ikke videre i konkurransen (Det var så mange flotte arbeider!), men jeg kommer til å leke videre med stoff og utfordringer i tekstil.

Smilefjesnavneskilt

Ingen kommentarer: