fredag, august 22, 2008

Inn i framtiden...

Det er gøy å jobbe kreativt, impulsivt og la inspirasjonen komme av seg selv.



Jeg er over på attføring og har nå fått en Aps plass (Arbeidspraksis i skjermet virksomhet). Jeg har vært så heldig å få en av 6 plasser på kulturverkstedet på "Sidebygningen" . Det er en flott arbeidsplass der jeg får brukt mine kreativt skapende sider veldig fritt. Første dag fikk vi utdelt hvert vårt stygge, (ja, riktig fæle) gamle, blomstrete gardinstoff. "Værsegod,lek dere med saks og symaskin. Det er lov å bruke stoffet på begge sider, sy det sammen i ulike biter og former, men det skal være et helt stykke stoff til slutt", sa "Rita". Hjelp, tenkte jeg, som aldri har vært særlig venner med symaskin. Hvor skal jeg vel begynne? Også med det stygge stoffet! Noen timer senere var stoffet helt forandret! Klippet i stykker, sydd sammen igjen, med mange sømmer på kryss og tvers, og noen pyntesømmer ved bruk av vanlig symaskin og overlock maskin. Det (verste)beste var at dette var gøy! Det er noe helt annet å bare "rable i vei" på symaskin enn når ting skal følge et bestemt mønster. En annen ting jeg har erfart og lært er : si ikke at noe er stygt (for da får jeg det stoffet eller den tingen jeg synes bare er helt grusom...). Det neste som stod på programmet var monotypi: Bare hør: stoffarger, pensler, gafler, rulle, og mye annet rart man kan trykke med ble funnet fram. Framgangsmåten var som følger:




  1. Legg en avis ut på bordet. Gjerne med en voksduk under. Teip avisen fast.

  2. Rull ut et stykke aluminiumsfolie. Teip det fast til bordet over avisen.

  3. Legg stoff-farge i små dråper på folien. Med en rull eller en flaske drar du fargen utover på aluminiumsfolien.

  4. Deretter lager du mønster i malingen med ulike redskaper.

  5. Legg stoffet over den malingdekkete folien, slik at trykket sverter over på stoffet. Rull over med en kjevle mens du presser hardt ned.

  6. Stoffet legges så til tørk i minimum 24 timer.

  7. Stryk trykket i ca 5 minutter med varmt styrkejern, for å fiksere det.


Og vips har du et helt nytt utgangspunkt... Tilbake til sybordet bar det! Hva som skjedde videre? Hmm... Jo, vi kuttet selvfølgelig stoffet opp i biter igjen.... Denne gangen i remser sammen med annet ensfarget jerseystoff. Totalt 13 remser sydde jeg sammen til et langt skjørt.

Jeg innrømmer gladelig at jeg er en smule stolt av resultatet så langt. Jeg som ikke kan sy..! Det viktigste for meg er allikevel ikke skjørtet i seg selv, men prosessen underveis: Jeg har lært mye nytt om meg selv, skjøvet noen grenser og erfart nye og andre måter å se ting på. Jeg øver meg på å stå for egne meninger og synspunkter, og ta valg og sjanser på egenhånd. Det beste med det hele er at det er utrolig morsomt, selv om det er krevende. Etter en dag på jobb er jeg ganske pumpa!

Og du må for all del ikke tro at skjørtet er ferdig ennå! Åh, nei, her er det mer på gang. Følg med videre i bloggen min, så skal jeg prøve å formidle hva som skjer etterhvert :-)


Klem fra

8 kommentarer:

Elisabeth Augusta sa...

Det høres så spennende ut Beate, og jeg er så glad på dine vegne! Kanskje jeg må komme på "kurs" hos deg snart. Med kofferten full av gamle gardiner ;-) Også jeg som driver og kaster da... Jeg blir helt sjuk når jeg ser klærene som blir skapt på Sidebygningen.

merete sa...

Dritlekkert! Tenkt at "stygge" saker kan se sånn ut etterhvert!!! Takk for hint om trykking, - og tenkt at vi skal få følge med videre på denne reisen? Hm? Overlock *drømme-drømme*

Wenche sa...

Lækkert, du er såååååå dyktig....

Skal bli spennende å følge med....

Unknown sa...

hei dette så morsomt ut og være med på en herlig prosess dette var og så herlig det skjørtet ble... du er vel blitt god venn med symaskinen nå tenker jeg etter som det ble et slikt resultat...

Unknown sa...

hei dette så herlig ut...skjlrtet var kjempe lekker og for en herlig prosses du har vært med på..Symaskin er nok blitt venn med deg nå tror jeg... her kommer det sikkert mer...

Anonym sa...

Såååå fint! Det er virkelig vanskelig å forestille seg at dette noen gang kan ha vært stygt! Du må jammen sy mere - mye mere!

Inger sa...

Dette ble jo virkelig stilig, og så flott at du deler prosessen med oss andre. Må nok finne en anledning til å prøve ut dette.

Beate Veian sa...

Tusen takk for alle gode kommentarer :-)