søndag, september 27, 2009

Ut på tur med venner,gir glede som man kjenner...

Å være på tur er det beste jeg vet! For meg finnes det to slags turer: langturer i skogen, langs sjøen eller på fjellet med termos og niste i sekken - en vandringstur hvor jeg  gjerne går hele dagen. Det andre er bålmat-turer. Det er kortere turer med ved og mat i sekken - en  kosetur hvor jeg nødvendigvis ikke går så langt, men kan være ute hele dagen.  Jeg liker begge deler godt. Når opplevelsene kan deles med gode venner blir turgleden mangedoblet.  Turen gikk til "Den italienske port" på Tjøme.

bloggen

Jeg trives ute i naturen til alle årstider og i nesten allslags vær - bare jeg har nok klær. Jeg er en "frysapinn", men høst og tidlig vår er favoritttider å være ute i. Hvorfor det?, spør du kanskje, når det er på den tiden av året det kan være litt kaldt og guffent. Det er fordi det er på den tiden av året det er lov å brenne bål.

solveig

Vi var tre jenter, Unni, Solveig og jeg. Vi bar med oss en sekk med ved (puh!)og gikk et godt stykke. Vel nede på  stranda var Solveig  dagens båltenner-ekspert.  Bål gir varme og jeg får endelig anledning til å lage bålmat igjen! Det finnes ikke bedre mat utendørs enn den man selv tilbereder på bål.

bålmat

Gårsdagens meny var en treretters meny (som det ofte blir på bålmat-tur.)   

  • Meny for restaurant "Den italienske port" 26.09.09.
  • Forrett: "Annes spesial".  Ostebit surret i bacon. Grillet over bålflammen til osten smelter og baconet er sprøstekt.
  • Hovedrett: "As you like it". Toast fylt med ost og skinke, krydret med oregano. Pakket i et beskyttende lag aluminiumsfolie. grillet gyllenbrune i bålglørne. Her kan man variere retten etter eget ønske.
  • "Solveigs pølsesnadder". Lett fingermat. Halve pølser grillet gyllenbrune på grillspyd.
  • Dessert: "Beate spesial". Sjokoladebanan. Banan fylt med melkesjokolade. Pakket i et beskyttende lag aluminiumsfolie, grillet i bålglørne til sjokoladen har smeltet og bananen er stekt.

beate

solveig og unni

Gjett om det var tre damer som koste seg! Positive opplevelser ble lagret og vil bli til gode minner.

Jeg takker jentene for en kjempefin tur :-) Og sender et lite spark til mannen som ikke ville være med ;-). Måtte det bli mange flere turer i høst med bål, god mat og gode venner:-)

navn

Ingen kommentarer: