mandag, august 10, 2009

En gave til deg....

Jeg har vært så heldig å få det ærefulle oppdrag å sy et skjørt til et bursdagsbarn jeg kjenner. Hennes mann bestilte gaven hos meg tidligere i sommer, og jeg har kost meg med prosessen det er å sy et skjørt sånn helt etter innfallsmetoden. Når mønsteret er godt (Burda mønster 7992) kan jeg leke meg fritt med stoffer og utforming etterhvert som jeg syr. Skjørtet er sydd sammen av flere paneler, og etter ønske fra bursdagsbarnet skulle det være et skjørt i denim/olastoff som kunne passe både til hverdag og andre anledninger. Jeg har ikke planlagt noe av utformingen på forhånd annet enn stoffet: Et stretch denim stoff.

IMG_4400

Selve skjørtet ble til underveis og utformingen tok meg dit prosessen bragte meg. Jeg sydde et og et panel sammen. Noen i hele stykker olastoff, noen i biter av olastoff "lappet" sammen og noen med kiler av blått og hvitt blomstrete stoff. Noe av olastoffet sydde jeg med vrangen ut for å få en fargekontrast.

Jeg brukte en liten blondebit jeg hadde og en tøymerkelapp med en "B"  for bursdagsbarnet. Som tøffe pyntesømmer og markeringer  ble det noen bølgete sømmer av trestings rettsøm.

 

Skjørtet fikk strikk i livet og en kort glidelås i siden. Jeg har brukt en overlock maskin til sammensying av skjørtet og en enkel symaskin med rettsøm og sikksaksøm. Man behøver ikke en veldig avansert symaskin for å få til et kreativt uttrykk...

 

 

IMG_4401 Bursdagsbarnet og gavegiveren synes å være fornøyde med resultatet. De skal vite at jeg har kost med med å designe det og hatt  det moro underveis i syprosessen.

En stor takk til Pål som gav meg oppdraget og stolte på mine kreative- og nyvunne syferdigheter. (Jeg må innrømme at jeg "svettet" en del før jeg hev meg ut i arbeidet helt uten mål og mening).

Nå håper jeg skjørtet kan være til glede lenge og at det blir vel brukt.

Stor klem til Birgit og Pål for en fantastisk helg hos dere to! Dere tar alltid i mot meg med åpne armer, og skjemmer meg bort med herlig mat og mye omtanke. Takk for at dere er de dere er :-)

Beate

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallo Beate, takk for en veldig hygglig kveld i går ;)
kjenner du disse side har: http://www.origami-club.com/en/
Og skjørte er kjempe fint, men det vet du :)

Kos og Klem Sabrina